چرا یک کسب‌وکار نیاز به اپلیکیشن موبایل دارد؟

چرا یک کسب‌وکار نیاز به اپلیکیشن موبایل دارد؟

آیا کسب‌وکار شما نیاز به اپلیکیشن موبایل دارد؟ در این مقاله به هوشمندانه‌ترین دلایلی که چرا یک کسب‌وکار به اپلیکیشن موبایل نیاز دارد اشاره کرده‌ایم.

شخصی‌سازی تعاملات و درگیری بیشتر مشتریان از طریق پوش نوتیفیکیشن‌ها، پیام‌های مبتنی بر موقعیت مکانی و سیستم‌های پرداخت آسان می‌تواند تجربه مشتری را بهبود ببخشد.

یک اپلیکیشن موبایل خوب می‌تواند فرآیند تسویه حساب را تسریع کند و در نتیجه افزایش فروش و رضایت مشتریان را داشته باشد.

یک اپلیکیشن موبایل برای کسب‌وکار شما، به مشتریان اجازه می‌دهد تا در هر زمان و مکان امکان جستجو در فروشگاه شما را داشته باشند و خریدشان را انجام دهند.

مردم تقریبا هر چیزی، از ارتباطات و شبکه‌سازی گرفته تا مدیریت مسائل مالی و خرید محصولاتشان را از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. به همین دلیل، توسعه یک اپلیکیشن مخصوص کسب‌وکار برای ساخت آگاهی برند و مخاطبین وفادار، یک امر ضروری به حساب می‌آید.

یک اپلیکیشن موبایل در واقع دروازه ورودی کسب‌وکار شما برای مشتریانتان است که بسته به امکاناتی که دارد، تعامل مشتری با برندتان را تسهیل می‌کند. مشتریان از طریق این اپلیکیشن می‌توانند کالاهای مورد نظر خود را بخرند و به یک خط ارتباطی ویژه دسترسی داشته باشند.

اپلیکیشن به شما کمک می‌کند نیازها و دغدغه‌های مشتریان را به شکل بهتری درک و رفع کنید. این موضوع یکی از جنبه‌های بسیار مهم برای رشد کسب‌وکار و بهبود تجربه کاری محسوب می‌شود.

اپلیکیشن موبایل چطور به کسب‌وکارتان کمک می‌کند؟

اپلیکیشن‌های موبایل از چند طریق به کسب‌وکارتان کمک می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها تجربه‌ای منحصر به فرد را به کاربران ارائه می‌دهند، که معمولا با راهکارهای دسکتاپ قابل دسترس نیستند. یکی از توسعه‌دهندگان اندروید در شرکت نت گورو در خصوص مزایای اختصاصی اپلیکیشن‌های موبایل می‌گوید:

پرداخت درون اپلیکیشنی: اپلیکیشن‌های موبایل با ارائه قابلیت پرداخت مستقیم از طریق اپلیکیشن به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کنند.

نوتیفیکیشن‌های موبایل: پوش نوتیفیکیشن‌ها راهی آسان برای تعامل بهتر با مشتریان است که نرخ ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

پیشنهادات وابسته به مکان: این ویژگی وقتی مشتریان در نزدیکی فروشگاهتان قرار می‌گیرند به شما اطلاع می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید تخفیفات و کوپن‌های خرید اختصاصی را به آن‌ها ارائه دهید تا به خرید از فروشگاه ترغیب شوند.

تست A/B: شما می‌توانید با تست ترجیحات کاربران، استراتژی‌های بازاریابی بهتری را تدوین کنید. بدین منظور می‌توانید کاربران را به گروه‌های مختلفی تقسیم کنید و به هر کدام از گروه‌ها رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) متفاوتی را نشان دهید.

اگر کسب‌وکارتان از اپلیکیشن موبایل یا حتی یک وب‌سایت سازگار با موبایل بهره نبرد، گروه بزرگی از مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد. امروزه هر کاربر یک کامپیوتر شخصی در جیب خود دارد که امکان دسترسی به سرویس‌های اساسی را میسر می‌کند. بنابراین اهمیت دادن به موبایل باید در اولویت‌های بالای هر کسب‌وکاری جای بگیرد.

بر اساس تحقیقات وب‌سایت کلاچ، 42 درصد از کسب‌وکارهای کوچک در حال حاضر دارای یک اپلیکیشن هستند و 30 درصد نیز در آینده‌ای نزدیک اپلیکیشن اختصاصی خود را توسعه می‌دهند. این مطالعه فرآیندی قابل اطمینان را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان فهمید آیا یک کسب‌وکار به اپلیکیشن موبایل نیاز دارد یا خیر:

  1. به سفر مشتریان در کسب‌وکارتان و تحلیل ارتباطات خود با آن‌ها توجه کنید. آیا یک اپلیکیشن موبایل امکان بهبود یا تسهیل این تعاملات را ارائه می‌دهد؟
  2. در مورد تاثیر واقعی یک اپلیکیشن در کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید. اهداف شفافی را که قرار است با اپلیکیشن به آن‌ها برسید را مشخص کنید. آیا این اهداف به بهبود فروش کمک می‌کنند؟ آیا تاثیری در افزایش وفاداری مشتریان دارد؟
  3. تعیین شاخص‌های مرتبط با اهداف، که با استفاده از آن‌ها میزان موفقیت کسب‌وکارتان را اندازه بگیرید. مثلا می‌توانید تعداد مشتریان ثبت‌نام شده برای پوش نوتیفیکیشن یا خبرنامه ایمیلی را در نظر بگیرید.
  4. ساده‌ترین نسخه اپلیکیشن خود را منتشر کنید و ببینید آیا مشتریان به آن علاقه‌ای نشان می‌دهند یا خیر.
  5. اگر این نسخه امیدوارکننده بود، می‌توانید توسعه اپلیکیشن موبایل را ادامه دهید.

 

طراحی اپلیکیشن

 

مشتری در اپلیکیشن‌های موبایل امکان جستجو و خرید آسان را در اختیار دارد، که این موضوع به افزایش فروش شما کمک می‌کند. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن تخفیفات، محصولات و رویدادهای جدید را به اطلاع مشتریانتان برسانید.

یک اپلیکیشن به کسب‌وکار شما امکان حضور مستمر در گوشی هوشمند کاربر را می‌دهد. کاربر فقط با چند لمس می‌تواند به اطلاعات مختلف دسترسی پیدا کند و بدین ترتیب تجربه کاربری بهتری را برای او فراهم می‌کنید.

وب‌سایت موبایل فرندلی و اپلیکیشن موبایل هر دو ابزارهای بسیار با ارزشی هستند، اما برای اهداف متفاوتی توسعه می‌یابند. اپلیکیشن‌های موبایل برای افزایش نرخ ماندگاری کاربر و تعامل بهتر با مشتریان عالی هستند. اپلیکیشن‌های موبایل، کاربرانی که در حال حاضر حداقل یک بار از خدمات برندتان استفاده کرده‌اند را هدف می‌گیرند و در واقع به کاربران وفادار پاداش می‌دهند.

به گفته Praveen Seshadri، مدیرعامل شرکت اپ شیت، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک خیلی خوب درک می‌کنند که فناوری موبایل چطور می‌تواند به بهتر شدن کسب‌وکارشان کمک کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود در آینده کسب‌وکارهای بیشتری در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت موبایل فرندلی؟

یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل می‌تواند ویژگی‌هایی را برای اپلیکیشن توسعه دهد، که توسعه آن‌ها برای یک وب‌سایت گاهی بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. طراحی اپلیکیشن به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا با طیف گسترده‌ای از مشتریانی که به طور روز افزون از موبایل استفاده می‌کنند، ارتباط برقرار کنید.

به گفته Kevin Vigneault مدیر طراحی محصول در وب‌سایت ویگت، معتقد است توزیع کاربران و نحوه استفاده دو عامل مهمی هستند که به شما نشان می‌دهند باید به سمت اپلیکیشن موبایل بروید یا نه. اگر مخاطب شما از خدمات یا ابزار ارائه شده سالی یکبار استفاده می‌کند، احتمالا تمایلی به جستجوی اپلیکیشن، دانلود و نصب آن نیز ندارد.

اما اگر خدمات یا ابزارهای شما ماهیانه بارها توسط کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به اپلیکیشن موبایل بسیار حس می‌شود. اپلیکیشن‌های موبایل معمولا به مراتب سریع‌تر از وب‌سایت‌های موبایل لود می‌شوند و مزایایی مانند پوش نوتیفیکیشن را در دسترس شما قرار می‌دهند. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های موبایل قابلیت‌های آفلاین مختلفی دارند که در مورد وب‌سایت‌ها اینگونه نیست.

اما اپلیکیشن‌های موبایل نیز محدودیت‌هایی دارند که به خصوص در پلتفرم آی‌اواس می‌توان مشاهده کرد. بسیاری از این محدودیت‌ها را می‌توان با توسعه اپلیکیشن به صورت مبتنی بر وب برطرف کرد. اپلیکیشن‌های تحت وب قابلیت اجرا شدن در دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند را دارند.

مشتریان به راحتی اپلیکیشن شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا می‌کنند و بدون محدودیت‌های اپ استور، قابلیت نصب آن را دارند. صاحبان کسب‌وکار با توسعه این اپلیکیشن‌ها دیگر لازم نیست بخشی از درآمد خودشان را با اپ استور تقسیم کنند. اگر در آینده میزان تقاضا برای اپلیکیشن شما خیلی بالا رفت، همیشه این قابلیت را دارید تا آن را در مارکت‌های اندروید و آی‌اواس منتشر کنید.

برای ساخت یک اپلیکیشن موبایل باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای دسترسی هر چه بیشتر به مخاطبین، ممکن است لازم باشد اپلیکیشن خود را در نسخه‌های متفاوتی برای سیستم‌ عامل Android و IOS منتشر کنید. اگر این کار را انجام ندهید، بخش قابل توجهی از پتانسیل فروش o,n را از دست خواهید داد.

توسعه ویژگی‌های جدید به صورت مستمر به شما کمک می‌کند تا همگام با دستگاه‌های جدید، تجربه‌ای مناسب را به کاربران ارائه دهید. به گفته Siddharth Vishwanathan، توسعه‌دهنده اپلیکیشن Maths A Day، هنگام توسعه یک اپلیکیشن موبایل باید به 4 جنبه کلیدی زیر توجه داشت.

 

طراحی اپلیکیشن

1) Native یا Hybrid

اپلیکیشن‌های Native به صورت اختصاصی برای پلتفرم‌ها و دستگاه‌های مشخصی تولید می‌شوند. این در حالی است اپلیکیشن‌های Hybrid در واقع مبتنی بر وب هستند، که از طریق مرورگر وب بر روی هر دستگاه موبایلی در دسترس قرار دارند.

2) توسعه داخلی یا برون‌سپاری شده

در رویکرد توسعه داخلی، شرکت از نیروهای خودش برای توسعه اپلیکیشن بهره می‌برد. اما در روش برون‌سپاری، یک تیم توسعه‌دهنده ثالث با توجه به نیاز به اپلیکیشن موبایل، مراحل توسعه اپلیکیشن را انجام می‌دهد.

3) ویژگی‌های اپلیکیشن

ویژگی‌هایی که اپلیکیشن موبایل شما ارائه می‌دهد، بر روی ترافیک و ماندگاری مشتری تاثیرگذار است. برای مثال، برنامه‌های وفاداری می‌توانند مشتریان را به استفاده مستمر از اپلیکیشن ترغیب کنند.

4) مدل‌های قیمت‌گذاری

ساختارهای قیمتی مانند مدل‌های پریمیوم، فریمیوم و عضویت بسته به نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، باعث ایجاد نوسان در تعداد مشتریانتان می‌شود. مدل قیمت‌گذاری ایده‌آل این است که اپلیکیشن را به صورت رایگان ارائه دهید و کاربرانی که به امکانات بیشتر و بهتر نیاز دارند، با پرداخت درون برنامه‌ای به هدف خود برسند.

استفاده از شبکه اجتماعی برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل

برای دسترسی به مشتریان بیشتر، شبکه اجتماعی به شما نیاز به اپلیکیشن موبایل دارید. تمام این مشتریان لزوما مخاطبین هدف شما نیستند، اما با استفاده از تبلیغات پولی، محتوای تولید شده توسط کاربر و سرویس‌هایی که به صورت اختصاصی بازاریابی شبکه اجتماعی را ارائه می‌دهند، می‌توانید به مخاطبین هدف بیشتری دسترسی پیدا کنید.

اپلیکیشن‌های موبایل و شبکه اجتماعی در کنار هم باعث افزایش رضایت‌مندی مشتری و درآمد شرکت می‌شوند و همچنین اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهند. وقتی کاربر اجازه می‌دهد اپلیکیشن به اکانت‌های شبکه اجتماعی او دسترسی داشته باشد، اطلاعاتی مانند علایق کاربر به راحتی قابل جمع‌آوری هستند.

علاوه بر این، در تبلیغات پولی کاربر لینکی از اپلیکیشن کسب‌وکار شما را در شبکه اجتماعی مشاهده می‌کند. بدین ترتیب خیلی راحت به اپلیکیشن مراجعه و محصول و خدمات مورد نظرش را خریداری می‌کند.

یکی از موانع اصلی در مسیر بازاریابی اپلیکیشن، ترغیب مشتری به دانلود اپلیکیشن و استفاده از آن است. شما می‌توانید با ادغام شبکه اجتماعی کسب‌وکارتان و اپلیکیشن، اطلاعات جدید در مورد برند و تخفیف‌های ویژه را در دسترس کاربر قرار دهید.

در هر استراتژی برندسازی دیجیتال، هدف اصلی این است که بین مشتری و کسب‌وکار ارتباطی عمیق و معنادار شکل بگیرد. این موضوع به خصوص در مورد برندهای نوظهور یا در حال رشد حائز اهمیت است.

 

طراحی اپلیکیشن

 

موفقیت این برندها مستلزم محصولات عالی، خدمات مشتریان عالی، روایت‌گری در شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به اطلاعات زیاد و ارزشمند در خصوص مخاطبین هدف و چرخه‌ کارآمد برای دریافت بازخورد از مشتری خواهد بود.

فرآیند تولید تجربه در واقع یک چرخه دریافت بازخورد دینامیک است که تعاملات را به بینش تبدیل می‌کند. با بهره‌گیری موثر و فعال از شبکه‌ اجتماعی در این فرآیند می‌توانید به تعاملات تعداد بیشتری مشتری دسترسی پیدا کنید. تعاملات مشتری با برند شما می‌تواند از طریق کانال‌های مختلف از جمله اپلیکیشن‌های موبایل، شبکه اجتماعی، مراکز تماس و اپ استورها افزایش پیدا کند.

اپلیکیشن‌های موبایل فرصت‌های خوبی برای شخصی‌سازی و تعامل بیشتر با مشتری را فراهم می‌کنند. به لطف ویژگی‌هایی مانند برنامه‌های وفاداری و پوش نوتیفیکیشن‌ها، اپ‌های موبایل می‌توانند به افزایش جریان درآمدی کمک کنند.

مترجم: مصطفی طبری

می تونی با سیستم جستجوی زیر مقاله های دیگه تکران رو هم بخونی

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

021-22130288 021-26741787

برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم تماس در صفحه زیر اقدام نمایید.

تماس با ما